vrijdag 4 februari 2011

Agility in uw beheerproces

Veel processen in uw bedrijf zijn repeterend. Belangrijk in dergelijke processen is een stabiel karakter en een betrouwbaar verloop. Om de mensen en de processen in deze flow te brengen is het belangrijk dat u hierop stuurt. Het gaat niet vanzelf!

Eén van deze processen is uw IT-beheerproces. Een stabiel en betrouwbaar karakter van een IT-beheerproces vergt bovenal duidelijkheid en inzichtelijkheid. Het gaat erom dat men weet wat er gaat komen en hoe dit zich verhoudt tot het grote proces. Maak dus uw proces inzichtelijk in een voor iedereen begrijpbare taal. Dus niet IT termen, maar de taal van de business. Zij zijn immers gebaat bij veranderingen. Dit brengt geld in het laatje.

Naast een betrouwbaar proces is het ook belangrijk dat u de inspanningen van uw mensen waarde blijven toevoegen. Waarde is vooral kennis die in de loop van de tijd wordt opgebouwd. Het kan hierbij gaan om inhoudelijke kennis van IT componenten, veranderingen in uw bedrijfsproces en vooral de samenwerking intensiveren. En bovenal: door het repeterende karakter bent u in staat snel en eenvoudig in te spelen op veranderingen: ook in uw ICT landschap.

Het Agile beheerproces kan u hierbij helpen. Dit is weergegeven in figuur 1.

Figuur 1. Agile beheerproces

Dit proces is erop gericht om veranderingen in uw bedrijfsproces te garanderen door structurele aanpassing in specificaties, IT-componenten en ondersteunend beheer. Op zodanige wijze vertaald dat u als klant het gehele traject kunt volgen en kunt bijsturen indien nodig.

Uw ICT proces wordt inzichtelijk gemaakt en de samenwerking wordt intensiever en daardoor leuker. Dus meer resultaat op een leuke maar gezamenlijke manier.

In een mijn volgende update ga ik (in meer detail) in op de verschillende aspecten en voordelen van dit model.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten