woensdag 7 april 2010

IT projecten complex?

Enige tijd terug las ik in Computable (online) een artikel met als titel:
"Regisseren ICT is net zo complex als registeren film". Wat mij met name in het artikel triggerde was de mededeling dat een project manager een soort duizendpoot moet zijn tegenwoordig. Dit onderwerp houdt mij ook al enige tijd bezig.

In een grijs verleden ben ik als programmeur gestart in de IT en via implementatie consultant door geëevalueerd tot managing consultant. Ik houd me tegenwoordig bezig met het invullen van (functionele) business vraagstukken.

Daar waar mijn bezigheden voorheen gericht waren op een applicatie die als een monoliet (zeg maar applicatie uit één stuk) was opgezet, ben ik me meer gaan bezig houden met een applicaties opgebouwd uit services (SOA). Eén van de aspecten die bij een dergelijke implementatie om de hoek komen kijken, is de toename van verschillende IT bouwstenen. Allemaal goed in hun eigen toepassing. Voorbeelden zijn:

- Java voor de meest uiteenlopende intelligente verhandelingen
- SQL voor gegevensbevraging
- database voor opslag
- Enterprice Service Bus voor berichtroutering
- Business Rule Engine voor beslisregels
- Etc.

Dit hoeft uiteraard niet, maar kan wel handig zijn. Er is immers zoveel te verkrijgen op de markt (zowel op basis van licentie als open source). Om met deze verscheidenheid aan bouwstenen één werkend geheel te verkrijgen, vereist veel expertise. En dit moet je vaak samen brengen door verschillende mensen erbij te betrekken. Natuurlijk op twee assen:

1. Horizontaal: verschillende techneuten (per IT bouwsteen één)
2. Verticaal: business/architectuur via functioneel naar techniek

En dat alles ook nog in harmonie met elkaar...

In lijn met bovenstaande weet ik door eigen ervaring dat in dergelijke onderwerpen bar weinig vanzelfsprekend is. Bij het uitwerken van functionele vraagstukken naar te implementeren oplossingen, moet je scherp blijven tot de laatste punt. Je moet je continue afvragen of een ieder het snapt, is er al iemand afgehaakt, hebben we het over hetzelfde, etc. En om dit jezelf af te kunnen vragen moet je inhoudelijk op de hoogte zijn van de diversiteit aan onderwerpen.

Mijn conclusie:
Kortom je moet een duizendpoot zijn (ook als je (nog) geen project manager bent).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten